Repülősávos antenna
további kategóriáiA repülősávos antennák segítségével fel- és leszálláskor kommunikálhatunk a légi irányítással, de a vészjelzés esetén vagy a helyzetünk megadásakor is jó szolgálatot tesznek. Az ilyen típusú repülőgép antennák különösen alkalmasak légi sporteszközökbe, vitorlázórepülőkbe, valamint léggömbökbe. Az ilyen típusú antennák műanyag és egyéb nem fém felületekre is felszerelhetők. Ez dipólus technológiával lehetséges. Tovább olvasom...
• Dipol ½ Lambda (radiállal együtt)
• Frekvencia: 118-137 MHz
• S.W.R.: ≤ 1.5
• Max. teljesítmény: 50W
• Nyereség: 0 dBd – 2.15 dBi
• Kábel: 5m RG-58 koaxkábel, rajta FME-alj,
BNC dugó - FME dugó adapter a csomag része
• Hosszúság: 760 mm
• Súly: 330 gr
• Furatátmérő: 14 mm
• Típus: ¼ Lambda
• Frekvencia tartomány: 108-136 MHz
• Impedancia: 50 Ω
• Sugárzó: 360º körsugárzó
• Erősítés: 0 dBd – 2.15 dBi
• SWR: ≤ 1.2 40 MHz
• Max. teljesítmény: 500W
• Típus: ¼ Lambda szélessávú antenna
• Frekvencia tartomány: Rx: 108-136 MHz; Tx: 118-136 MHz
• Impedancia: 50 Ω
• Sugárzó: 360º körsugárzó
• Nyereség: 0 dBd – 2.15 dBi
• SWR: ≤ 2
• Max. teljesítmény: 1000W
• Típus: 3 elemes irányított yagi
• Frekvencia tartomány: 108-118MHz @ SWR ≤1.5, 118-137MHz @ SWR ≤2.0
• Impedancia: 50 Ω
• Sugárzó: 150º (horizontális síkban)
• Nyereség: 4.85 dBd – 7.0 dBi
• Max. teljesítmény: 200W
Akciós bruttó ár: 52.832,- Ft (Nettó ár: 41.600,- Ft)
Milyen frekvenciatartományban működik a repülősávos antenna?
A légiközlekedéshez olyan antennákra van szükség, amelyet 108 és 136 MHz közötti frekvenciára terveztek. A 108 és 118 MHz a légi rádiónavigációhoz, a 118 és 136 MHz pedig a légi mozgó kommunikációhoz használatos. Erre a dipólus vagy a földi sík antenna alkalmas.
Milyen magasra kell felszerelni a repsávos bázis antennát?
Az ilyen típusú antennát a legjobb hatótávolság elérése érdekében a lehető legmagasabbra kell felszerelnünk. Mit jelent ez pontosan? A talaj felett legalább 5-10 méteres magasság javasolt. De amennyiben ennél feljebb is el tudjuk helyezni a bázis antennát, akkor azzal még tovább növeljük annak hatótávolságát.
Milyen típusú repülősávokra tervezték ezt az antennát, és milyen alkalmazásokhoz ajánlják?
A civil, amely magában foglalja a magán és üzleti repülőforgalmat, ahogy azt már fentebb említettük többnyire a 108 a 136 MHz közötti frekvenciát használja. Ezen belül a 108-tól a 117,975-ig az úgynevezett navigációs tartomány, illetve 118-tól a 136-ig a kommunikációs frekvenciasáv található, elkülönítve ezzel a két feladatot egymástól. Vagyis a teljes repülős frekvenciasáv első harmada a navigációs eszközöké, a továbbiak pedig a repülésirányításra használatosak.
A navigációs frekvenciasávban a VOR és az ILS jelek az irányadók. Mit jelentenek ezek a rövidítések? A VOR, amely az angol Very High Frequency Omni Range rövidítése, egy szabványos rádiónavigációs jel, amely az 50-es évek óta létezik. Segít létrehozni azokat az útvonalakat, amelyeket a repülőgépek használnak. Az ILS pedig az angol Instrument Landing System rövidítése, amely az előző jelhez hasonló, de függőlegesen működik.
Ez azt jelenti, hogy ennek a függőleges jelnek a segítségével, ezt követve ereszkednek le a repülők a kifutópályára. A kommunikációs tartományt minden ország maga határozza meg. De a szomszédos országokkal közösen úgy osztják fel, hogy a két ország repülésirányítási rendszerében ez ne okozzon fennakadást. Ez úgy működik, hogy minden ország az egymáshoz közel eső területeken más és más frekvenciákat használ.
Milyen anyagokból készül a repülősávos antenna?
A repülőgépekre szerelhető VHF antenna krómozott sárgarézből, rozsdamentes acélból, valamint UV álló műanyag bevonatból áll. Viszont a repsávos bázis antennák eloxált alumíniumból, krómozott sárgarézből és hőre lágyuló UV álló műanyagból készülnek.
Milyen hatótávolságra számíthatunk ezzel az antennával repülősávokon történő kommunikáció esetén?
Mielőtt erre a kérdésre válaszolunk érdemes tisztáznunk, hogy mit is jelent a VHF rövidítés. A Very High Frequency angol kifejezést takarja, amely magyarul ultra rövid hullámot jelent. Ezzel a típusú antennával általában azzal tudunk kommunikálni, akit látunk is. VHF antennával, amelyhez kézi VHF rádiót csatlakoztatunk 5-6 km a hatótáv, de egy 15 méter magasan elhelyezett antennával akár 10-12 km távolságban is hatékonyan kommunikálhatunk.
Milyen típusú csatlakozókkal rendelkezik a repülősávos antenna, és milyen eszközökhöz illeszthető könnyen?
A repsávos antennák csatlakozója nagyban függ az antenna típusától. Például a Sirio MD antennához FME anya csatlakozó szükséges, a GPA antennához UHF-aljzat (SO-239) valamint a GP repsávos bázis antenna esetén szintén SO-239-es UHF aljzatra és még pluszba N-csatlakozóra lesz szükségünk. A sport- és ultrakönnyű repülőgépekre, vitorlázórepülőkre és léggömbökre szerelt repülősávos antennákhoz csatlakoztathatunk repülési rádiót, vészhelyzeti jeladót, de transzponderrel is kombinálhatjuk azt.
A földi repsávos bázis antennákhoz pedig rádióállomásokat, irányítóközpontokat csatlakoztathatunk. Az ilyen típusú antennákhoz a legmodernebb akkumulátort érdemes rákötnünk. Az ilyen típusú antennának az innovatív technológiának köszönhetően a repülés során nincs szüksége külső töltésre.
A DND Telecom webáruházban Sirio repsávos bázis antenna is kapható, amelynek az üzembe helyezése gyors és egyszerű. Mert ezeket az antennákat nem kell hangolni.